dag 6 en 7 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ingrid Pol - WaarBenJij.nu dag 6 en 7 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ingrid Pol - WaarBenJij.nu

dag 6 en 7

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

20 Januari 2017 | Nepal, Kathmandu

Gisteren zijn we naar drie tempels geweest.
Zoals echte locals zijn we met de public bus gegaan, 2 uur heen en 2 uur terug....
Het stof, de uitlaatgassen en de rest van de vervuiling begint ons allemaal op te breken nu.
Veel niezen, loopneuzen en ander gesnotter. ook het feit dat het hier in de nacht vriest en overdag zo`n 25 graden is maakt het lastig de juiste kleding te vinden om het niet te koud of juist te warm te hebben.
Laagjes werkt het best.
Ook vandaag was het weer een hele klim naar de tempels.
De eerste tempel was een boedhistische, daar zijn er niet veel meer van en de tweede was een hindu tempel.
Natuurlijk weer fantastisch om te zien en de uitzichten waren prachtig.
Na een lunch in een dorpje zijn we verder gewandeld/ geklommen naar een groot hindu tempelcomplex met een dochter -en moedertempel.
In de dochtertempel was zojuist een rituele slachting geweest van een kip en een geit.
Alles zat onder het bloed en de hindu`s liepen daar met hun blote voeten doorheen.
Het was daar een beetje spookachtig en het gaf iedereen een wat ongemakkelijk gevoel.
Toen we verder klommen kwamen we bij de moedertempel, een stuk vrediger en rustiger met wederom een prachtig uitzicht.
Na de terugrit met diverse lokale bussen zijn we na het avondeten allemaal ons bed in gerold.
Door de keiharde matrassen en het gehots in de bussen zijn we allemaal wat beurs.
Vanochtend na het ontbijt zijn we op pad gegaan voor een hiking naar de bergen in het nationaal park net boven Kathmandu, we zijn gestart met lopen vanaf ons verblijf waardoor we het eerste stuk door velden en langs piepkleine dorpjes kwamen.
De mensen wonen daar in hutjes en hebben wat land en wat varkens, eenden en kippen.
Ze zijn ontzetten aardig en nadat wij eerst groeten (namaste) blijven ze teruggroeten en zwaaien.
Ook helaas hier weer bergen rotzooi, vooral plastic.
Er schijnt in Nepal geen vuilnisdienst te zijn dus iedereen gooit het gewoon weg of verbrandt het, ook het plastic dus.
Overal zie je dan ook wat smeulende resten afval.
Na de hike door de dorpjes zijn we de bergen ingegaan, flink afzien maar daarna ook het mooiste uitzicht over de Kathmanduvallei.
De terugweg ging door andere dorpjes waar opvallend veel gebouwd wordt: riolering, aan de weg en huizen.
Volgens de gids deels door de aardbeving in 2015 maar voor het grootste deel gewoon omdat er ontwikkeling is in de dorpjes in Nepal.
Na een late lunch hebben we de afgelopen week geevalueerd en de laatste twee landenpresentaties gedaan waar we eergisteren nog niet aan toe waren gekomen en nu hebben we een paar uurtjes vrij tot het avondeten.
Het grootste deel van de groep is weer naar Thamel gegaan maar ik heb het wel even gehad met de drukte en ben mijn was gaan doen en aan het reisverslag gaan werken.
Gisteravond in het donker op het dak ook al gewassen (met de hand) en dat is nog niet eens zo slecht gelukt. Het ruikt naar zeep en is lekker uitgewaaid, dat is momenteel mijn definitie van schoon!
Het is nu aardig druk in the greenhouse omdat degenen die vrijwilligerswerk doen in het ziekenhuis, het honden of olifantenproject en in de bergen (constructionwork, erg zwaar werk, ze bouwen een school; geen douche, winkels of wifi daar) terug zijn voor het weekend.
Morgen hebben we vrij en we gaan met een stel van onze groep naar de steden Bhaktapur en Patan. We gaan erg toeristisch voor een paar euro met de taxi, we hebben genoeg in de bus gezeten deze week....
Zondag en maandag vertrekken we allemaal naar onze projecten voor de komende weken dus morgen is onze laatste dag samen.
De meeste projecten hebben de weekenden vrij en dan komt iedereen terug in de greenhouse, mijn project in the children`s home heeft maar één vrije dag per week maar ik ga wel kijken of dat op zaterdag kan zodat ik terug kan naar de greenhouse om de weekenden samen door te brengen.
Met z`n vijven zijn we erg hecht geraakt en hopen we dat het lukt nog wat tijd samen door te brengen.

• 20 Januari 2017 - 12:48

Janny:

Hoi Indira, wat een mooie verslagen. Kan me voorstellen dat je het gehad hebt. Ben toch blij dat mijn wiegje hier stond. Nog een paar dagen en dan ga je naar het kinder tehuis,je grote wens. Ben zeer benieuwd naar je verhalen. Lfs. Janny

• 20 Januari 2017 - 13:06

Jet:

Bijzonder hoor Ingrid, wat een indrukken krijg je te verwerken, heel veel succes met het werk in het kindertehuis volgende week!
    Liefs, Jet

• 20 Januari 2017 - 16:33

Ilse:

Wat een leuke, mooie verhalen, geweldige belevenissen, enorm veel indrukken en cultuur snuiven in overvloed, fantastisch allemaal!
    Heel veel plezier en voldoening verder, succes!
    Groetjes, Ilse

• 20 Januari 2017 - 20:01

Gea:

Hoihoi, niet te geloven dat er al weer bijna een week voorbij is. Geniet nog even van de indrukken dit weekend en heel veel plezier met de kindjes komende tijd.
    Denk veel aan je xxx Gea

• 20 Januari 2017 - 20:01

Gea:

Denk veel aan je xxx Gea

• 21 Januari 2017 - 12:12

Annet:

Hoi hoi Indira, wat enorm leuk dat we zo met je mee kunnen leven via al je verslagen en prachtige foto's. Ik heb er bewondering voor dat je het luxe leventje voor even achter je hebt gelaten. Geniet van deze prachtige ervaring en dank je wel dat wij mee mogen genieten. Ik kijk uit naar je volgende verslag :-).
    Groetjes Annet

• 21 Januari 2017 - 17:43

Henk En Gerie:

Lieve Ingrid, wat maak je veel mee he,het is fijn dat we ,zij het opverre afstand een beetje mee mogen genieten:-) het leven daar is een stuk eenvoudiger als hier ,maar ik denk dat we in ons land niet zouden kunnen wennen aan wat jij daar meemaakt.dikke knuffel van ons

• 21 Januari 2017 - 22:09

Ingrid:

Hoi Indira, wat beleef je weer een prachtig avontuur! Heel veel succes in het kindertehuis de komende weken. Zal wel heel dankbaar werk zijn !

• 22 Januari 2017 - 20:50

Jaap En Truus: