dag 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ingrid Pol - WaarBenJij.nu dag 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Ingrid Pol - WaarBenJij.nu

dag 3

Door: Ingrid of Indira

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Januari 2017 | Nepal, Kathmandu

Vanochtend weer vroeg begonnen met de lessen, over normen, waarden en gebruiken in Nepal.
Gelukkig thuis al veel gelezen dus was niet alles nieuw voor me.
Er zijn veel gebruiken hier die voor ons westerlingen erg lastig zijn, zo is de linkerhand het meest onreine deel van je lichaam, de Nepalezen gebruiken deze hand voor toiletbezoek (zonder papier inderdaad...) en je mag deze hand dus voor niets anders gebruiken, vooral niet met eten of anderen aanraken.
Je hoofd is het heiligste deel en je voeten zijn onrein. Je mag ook nooit over iemand heenstappen of je voetzolen naar iemand richten.
Dit laatste is knap lastig aangezien we hier alles zittend op de grond doen.
Het kastensysteem, homoseksualiteit en andere dingen die voor ons heel normaal zijn zijn hier erg ongebruikelijk maar de jongere generatie is hier al heel anders naar gaan kijken.
Je mag hier geen affectie tonen in het openbaar naar het andere geslacht, ook niet als je getrouwd bent.
Gek genoeg mag je wel knuffelen en hand in hand lopen met iemand van hetzelfde geslacht, wat nogal vreemd overkomt: homoseksualiteit is niet geoorloofd maar je ziet wel mannen op straat elkaars hand vasthouden als vrienden.
Na de lunch hebben we uitleg gekregen over de verschillende projecten die we hierna gaan doen, ik ben de enige die naar het kindertehuis gaat.
Zondag wordt ik opgehaald door iemand van the childrens home en daar blijf ik tot half februari.
Ik ga verschillende taken krijgen. De Nepalezen douchen maar 1 keer per week op zaterdag, mede doordat water hier zeer schaars is (we wassen ook met de hand met koud water bijvoorbeeld) maar de baby`s worden wel elke dag helemaal ingesmeerd met olie (dit lijkt me zo leuk om te doen)!!!
De ochtenden beginnen erg vroeg en zijn het drukst: ontbijt maken, baby`s en peuters aankleden en de oudere kinderen naar school helpen.
De tieners willen na schooltijd graag Engelse en vooral ook Nederlandse les. Genoeg te doen dus de komende weken.
Aan het eind van de middag zijn we met onze groep naar de grootste stupa ter wereld gegaan, hier in Kathmandu.
Wederom een rit met de lokale bus, er kunnen dus nog meer mensen in dan ik gisteren dacht.
De mensen lopen als een soort pelgrim om de stupa heen (rechtsom natuurlijk want links is onrein).
Erg mooi en indrukwekkend om te zien, we hebben zelf ook mee gelopen.
Onze groep bestaat uit 11 personen maar de groep raakt natuurlijk elke keer als we op pad zijn uit elkaar en raak je weer met een paar anderen ergens verzeild.
We hebben dan de leukste en boeiendste gesprekken en ondanks dat we allemaal zo verschillend zijn kunnen we het ontzettend goed met elkaar vinden.
we voelen ons hier allemaal erg thuis zo met elkaar en onze Nepalese vrienden (volgens deze laatste zijn we nu geen toeristen meer maar Nepalezen omdat we nu een Nepalese naam hebben. Volgens ons iets te veel eer want we zijn meestal toch nog wel een lompe toerist).
Morgenochtend om 8 uur beginnen we met yoga.........

• 17 Januari 2017 - 17:28

Sandra :

Geweldig hoe anders alles is daar! Haha... Maar mooie ervaringen, top!

• 18 Januari 2017 - 13:17

Dirk Jan:

Indira, mooie naam trouwens, houden we d'r in. Mooie verhalen, maaaaar soms denk ik als je maar niet ziek word.
    Ga je ook fotos maken van de wilde dieren??? Mag toch aannemen dat die er genoeg zijn.
    Goed je best doen met alles, enne wees voorzichtig!!

Liefs, Riet en Dirk Jan